Agilitytävling i Frövi

(Izor)

I lördags åkte jag, matte & Kenzo iväg på nya äventyr.
Denna dag bar det av till Frövi.
Där hölls det agilitytävlingar hela dagen lång.
Denna dag var det Aussie, Tia & Sophia som var vårat finsällskap. <3
 
Vi kom till tävlingsplatsen i väldigt god tid även denna dag (precis som tävlingen dagen innan).
När vi kom fram höll klass tre fortfarande på att tävla. 
Efter dem var det klass två och sen var det så äntligen dax för klass ett, alltså vår klass. :-)
 
Det var första tävlingsdagen som vi 'camperade' i vårt alldeles egna tält.
*härlig känsla*
Åter igen vill matte och jag & Kenzo rikta ett STORT tack till Lillemor & Christer för det fina tältet!!
Till en början var vi alla fyra hundar inne i tältet. Matte blev lite orolig för mig pga hur jag betedde mig. Hon kände inte igen mig, sa hon gång på gång till Sophia.
Jag låg och pep och gnydde i buren- vilket jag aldrig annars gör!
Matte tog ut mig på en promenad och då var jag superstressad och hässjade konstant.
Sen ramlade poletten ned- jag reagerade ju på Tia som löpte! :-)
Matte hade ju inte en tanke på att jag skulle vara den av mig & Kenzo som skulle reagera på löptik.
Kenzo sov som en gris i sin bur och brydde sig inte alls, därför slog inte tanken matte att det var pga Tia som jag betedde mig så annorlunda. 
Då flyttade Aussie & Tia ut och 'bodde' resten av dagen på andra sidan tältduken.
Efter det kunde jag komma till ro och allt var som vanligt igen.
Som tur var kom vi på detta när det fortfarande var klass två som tävlade, så jag hann komma till ro och landa igen innan det var dags för mig att tävla. *tur*
 
Första loppet för oss var agilityloppet.
Matte var väldans fokuserad på en, för oss, svårighet i början av banan och när jag gjorde precis rätt direkt så blev hon nog lite förvånad och hann inte riktigt med att visa mig på nästa tunnel-> en vägran. Sen blev det- givetvis- en vägran även vid slalomen. Dessutom var det en, för mig, lite knivig tunnelingång mot slutet av banan och där höll inte matte kvar sin 'visa-hand' tillräckligt länge-> ännu en vägran= 3 vägringar och därmed blev vi diskade. Det var synd för i övrigt flöt det på rätt bra och vi hade en bra känsla genom loppet.
 
Så här såg det ut;
https://www.youtube.com/watch?v=RFXGs_lOwJg
 
Andra loppet för oss var hopploppet.
Inför detta loppet var varken matte eller jag speciellt taggade. Det hade varit en lång dag på tävlingsplatsen (för andra dagen i rad dessutom) och vi hade 'gått ner i varv'' och var rätt trötta båda två.
Matte var besviken över diskningen i agilityloppet och kände att vi kunde ha  tagit oss runt om hon hade skärpt till sig.
Matte upplevde banan som lite 'rörig' under och efter banvandringen så hon tyckte inte att hon hade koll på den.
Det är ju alltid stressande inför en tävlingsstart- att känna sig 'vilse'.
Vi hade startnummer 25 och som startnummer 23 rullas det ut en 'löpmatta'.
Gissa om mattes sista uns av mod inför loppet sjönk då!?!
Då kändes det som att vi lika gärna kunde packa in oss i bilen direkt, speciellt med tanke på hur jag tidigare under dagen hade reagerat på Tia. :-/
MEN, tänk hur fel man kan ha!!
Det visade sig i stället bli vårt allra bästa lopp någonsin!!
Inte en vägran på slalomen, ut ur tunneln och rätt in i slalomen!!
Vi lyckades så bra i hopploppet att det resulterade i klassvinst och vår första PINNE!!!!
 
 
Matte var såå glad när vi kom i mål att tårarna kom och hon ville aldrig sluta krama och pussa på mig.:-)
Jag tror till och med att Sophia blev lite rörd när hon såg mattes lycka..?!
 
 
Flera av våra vänner såg resultaten på internet och hörde av sig med grattishälsningar och hurra-rop.
Tusen, tusen tack till alla och envar som har grattat oss,
vi är såå glada!!
 
 
Så här såg loppet ut;
https://www.youtube.com/watch?v=aKPN_FLLJhE
 
*****************************************************************************************************
 
Matte filmade även Tia & Sophia när de tävlade.
 
Agilityloppet;
https://www.youtube.com/watch?v=GGqoNMA_O6c
 
************************************************************************************'''
 
Ännu en härlig dag, fylld med agility!!
 
Nu har vi vilat några dagar och ska ta tag i träningen inför kommande tävlingar...
 
/Izor

Kommentera inlägget här :